Czy droga łącząca węzeł Miszewo z Portem Lotniczym w Gdańsku tzw. „Obwodnica Banina” jest nam potrzebna?
NA DZIEŃ DZISIEJSZY NIE MA REKOMENDOWANEGO WARIANTU I JEST ZA WCZEŚNIE BY TAKOWY WSKAZAĆ.
Nasze rozważania na temat sensu realizacji drogi łączącej węzeł Miszewo z Portem Lotniczym w Gdańsku tzw. „Obwodnica Banina” należy rozpocząć od przeanalizowania faktów. Ulicą Lotnicza, a więc drogą DP 1901G w swoim biegu między Miszewem a Rębiechowem, według najnowszego pomiaru ruchu wykonanego przez biuro Databout porusza się 18527 pojazdów na dobę.
Dane te należy porównać z danymi z Obwodnicy Trójmiasta, a więc S6 gdzie dobowy ruch pojazdów waha się między 83000 a 93000. Tak więc ulicą Lotniczą na dzień dzisiejszy porusza się ¼ tego co na S6. Obecnie trwa budowa Szkoły Podstawowej na ulicy Lotniczej zaprojektowanej na 700 uczniów a docelowy parking znajduje się …. po stronie kościoła, a więc po drugiej stronie ulicy. Wyobraźcie sobie Państwo teraz poranek godzina 0700-0800 i dowóz dzieci do szkoły oraz godziny 1500-1700 odbiór dzieci z szkoły. Już dziś mamy korki a co dopiero gdy uruchomiona zostanie szkoła.
Do całości należy dołożyć jeszcze ruch z obecnie budowanej Obwodnicy Metropolitalnej OMT, która swój węzeł ma w Miszewie. Obwodnica według danych zostanie zrealizowana do 2025 roku. Przypomnę, że OMT łączy się z trasą Kaszubską – drogą na zachód Polski oraz węzłem w Straszynie – połączenie S6 i S7. Dodatkowo na OMT będą w bliskiej odległości lotniska trzy węzły Chwaszczyno, Miszewo, Żukowo. To wszystko wskazuje, że po zakończeniu budowy OMT węzeł Miszewo i dalej ulica Lotnicza staje się naturalną i najkrótszą drogą dojazdową do lotniska!
W tym momencie nasz dobowy ruch pojazdów znacznie się zwiększa, myślę, że śmiało można stwierdzić, że co najmniej dwukrotnie co daje nam liczbę około 40 000 pojazdów na dobę NA ULICY LOTNICZEJ – DP 1901G. Jest to prawie połowa ruchu dobowego z Obwodnicy Trójmiasta.
Myślę, że w tym miejscu dalsze rozważania nad sensem realizacji tej inwestycji nie mają sensu, gdyż wszelkie analizy wskazują zasadność realizacji tej inwestycji.
Otwartą kwestią pozostaje sprawa przebiegu….
Na dzień dzisiejszy zakłada się realizację drogi w czterech opcjach, droga główna jedno lub dwujezdniowa, lub droga zbiorcza jedno lub dwujezdniowa. Zależne jest to od wyniku analizy potrzeb, a więc czy droga ma być traktowana jako tranzytowa do i z lotniska czy ma służyć na potrzeby lokalnej społeczności wraz z funkcją dojazdu/tranzytu do i z lotniska tego dowiemy się również w kolejnych etapach studium.
Reasumując – Czy „Obwodnica Banina” jest potrzebna? Na to pytanie odpowiedzcie sobie Państwo sami ja uważam, że jej budowa jest wręcz konieczna byśmy nie utknęli w gigantycznych korkach.
Na dzień dzisiejszy pozostaje poczekać na proponowane, przeanalizowane, oparte na badaniach wskazania dokładnego i rekomendowanego przebiegu „Obwodnicy Banina”, które poznamy w kolejnych etapach studium korytarzowego. Wyniki kolejnego etapu poznamy na spotkaniu informacyjnym na przełomie kwietnia i maja.